سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه پیشه وران مشهد را بشناسیم!

اگر قصد سفر به مشهد و رزرو هتل در مشهد را دارید، زیر نظر آژانس مسافرتی «هتل» باشید. علاقمندان به دیدنی های تاریخی باید با خانه صنعتگران آشنا شوند.

رزرو تور مشهد از میانگین رتبه بسیار بالاتری در بین سایر تورهای داخلی کشور برخوردار است. این شهر زیارتی و توریستی گزینه ای ایده آل برای یک سفر جامع است. در این شهر هر جاذبه ای که فکرش را بکنید آماده یک سفر رویایی است. پس پایتخت معنوی ایران را شهری محبوب ساخت. شهر مشهد یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. بنابراین با توجه به انتظارات شهرهای قدیمی، دیدنی های تاریخی این مشهد نیز فراوان است. یکی از بناهای اصلی و فرصت تاریخی خراسان، خانه صنعتگران مشهد است.

خانه پیشه وران مشهد

معرفی خانه صنعتگران مشهد

خانه صنعتگران یکی از بناهای تاریخی و بسیار مهم مشهد است. این خانه با سبک سنتی و زیبای خود یکی از آثار ملی ایران است. از تاریخ دقیق این بنا اطلاعات دقیقی در دست نیست. زیرا در داخل خانه هیچ کتیبه و علامتی در مورد سال ساخت وجود ندارد. اما طبق تحقیقات، قدمت این بنا را به قاجار یا فهلاو اول نسبت می دهند. این خانه در منطقه ارگ ??واقع شده و دارای دو بخش مجزا با دیوارها و پنجره‌هایی به سبک سنتی است. جالب اینجاست که این خانه در سال 1384 به ثبت آثار ملی رسیده است.

اطلاعاتی در مورد تاریخچه خانه صنعتگران

بنابر گفته ها، خانه صنعتگر در منطقه ارگاه مشهد واقع شده است. در مشهد قدیم محله ارگ ??یکی از مکان های خوب و اشرافی بود. بسیاری از افراد ثروتمند نیز در ارگ زندگی می کردند، به عنوان مثال شاهزادگان و حاکمان. حتی ذکر شده است که سلطان حسین صفوی نیز در این منطقه زندگی می کرده است. ولسوالی ارگ به دلیل وجود آب انبارها و درختان سرسبز محیطی پر رونق بود.

صاحب این خانه بسیار زیبا شخصی به نام غلامحسین پیشه ور است. آقای فیش ور سال ها با خانواده اش در این خانه زندگی می کرد. پس از آن این خانه نیز توسط آقا مرتضی حسین خریداری شد. مالک بعدی این ملک شهرداری مشهد بود. در پی بازسازی انجام شده توسط شهرداری، امروز گردشگران می توانند از خانه صنعتگران مشهد دیدن کنند.

خانه پیشه وران مشهد

جزئیات در مورد ساخت خانه صنعتگر

مساحت این بنا حدود 14.25 17.2 متر است. حیاط این خانه مستطیل شکل و دارای دو جبهه شمال شرقی و غربی است. سقف دو طرف خانه صنعتگر دوبل و بسیار زیبا است. این خانه 80 ساله از نظر معماری جایگاه ویژه ای دارد. سقف و در و پنجره های این بنا از چوب ساخته شده است. حیاط بسیار بزرگ مزین به حوض آبی مستطیل شکل، راهروها، کاشی کاری، معرق، طاق نما، آجرکاری و مزارع سنتی و اصیل ایرانی از مهم ترین ویژگی های این بنا است.

در داخل خانه صنعتگران هنوز یک ماشین بافندگی بسیار قدیمی وجود دارد. شهرداری مشهد و مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مشهد نیز چند سال پیش این بنا را مرمت کردند. گفتنی است، بیش از 6 میلیارد دلار برای تعمیر و بازسازی خانه صنعتگران مشهد هزینه می شود. این خانه امروزه مرکز گردشگری تاریخی مشهد محسوب می شود.

موقعیت جغرافیایی خانه تاریخی کجار

خانه صنعتگران مشهد تاریخی بسیار زیبا دارد و در خیابان های اطراف مشهد واقع شده است. محله ارگی قدیم مشهد را محله ده دی مشهد نیز می نامیدند. خیابان چوبی همان خیابانی است که این بنای اصلی در آن قرار دارد.

در نزدیکی خانه صنعتگران مشهد امکانات زیر وجود دارد:

  • مشهد، خیابان خسروی
  • مجتمع طلایی لیدوما
  • گذر خوشبختی
  • بازار جواد
  • حرم مطهر

آدرس خانه صنعتگران مشهد: خراسان رضوی - مشهد - خیابان شهید دیالم - دیالم 3 - درخت

برای دیدن مناظر تاریخی هتل رزرو کنید

رزرو هتل در مشهد یکی از دغدغه های اصلی مسافران است. داشتن یک هتل خوب با قیمت مناسب و موقعیت جغرافیایی عالی یکی از ویژگی های یک هتل ایده آل است. مسافرانی که به دنبال رزرو هتل نزدیک حرم و رزرو هتل ارزان مشهد و یا رزرو هتل 5 ستاره مشهد هستند می توانند با مراجعه به آژانس مسافرتی «هتل های» در بهترین هتل اقامت کنند.

رزرو هتل در مشهد پیشنهادات "هتل" عبارتند از:

  • رزرو هتل قصر طلایی مشهد
  • رزرو هتل درویشی مشهد
  • رزرو هتل الماس 2 مشهد
  • رزرو هتل اطلس مشهد
  • هتل اترک مشهد را رزرو کنید
  • رزرو هتل جواد مشهد

مسافران مشهد می توانند از طریق آژانس مسافرتی «تور» تور مشهد را رزرو کرده و از تخفیف فصلی ما برخوردار شوند.

کلید واژه ها:

خانه صنعتگران مشهد، خانه بلخست مشهد، خانه وطن چی در مشهد، خانه غفور مشهد، مجتمع مروارید مشهد، مدرسه عباسقلی خان مشهد، مرکز خرید آرمانی در تهران، آدرس مدرسه عباسقلی خان در مشهد، رزرو هتل در مشهد مشهد